Érdemi előrelépés történt a közlekedésbiztonság terén a Balatonnál – mégpedig egy olyan ponton, amelyet jól ismernek a térséget gyakran látogatók és a helyiek is. A 71-es főút és a Balatonvilágosra vezető út kereszteződése régóta balesetveszélyes csomópontként szerepel a hírekben, most azonban konkrét intézkedések indulnak el a biztonság növelése érdekében.
A kép illusztráció, semmiféle szakmai háttere nincs!
A változás egy civil kezdeményezésből indult, és úgy tűnik, végre meg is hozta a gyümölcsét.
A szóban forgó csomópontnál évek óta rendszeresen történnek balesetek – nem ritkán súlyos kimenetellel. A helyiek jól ismerik a szakaszt: rossz beláthatóság, nagy sebesség, és kevés figyelmeztető jel. Mindez együtt elegendő volt ahhoz, hogy a Balatonvilágosi Környezetvédelmi és Fejlesztési Egyesület – felismerve a helyzet súlyosságát – kezdeményező szerepet vállaljon.
A szakértők és a helyiek egyaránt egyetértenek abban, hogy hosszú távon egy körforgalom lenne az ideális megoldás ezen a forgalmas csomóponton. Ez azonban egy jóval összetettebb beruházáshoz – az M7-es autópálya kiszélesítéséhez – kapcsolódik, így belátható időn belül nem valószínű a megvalósítása.
Addig azonban nem lehet tétlenül várni. A most bevezetésre kerülő felfestések és sebességmérő eszközök célzottan növelik a közlekedők éberségét és lassításra ösztönöznek – a forgalmi viszonyokhoz képest ez egy gyors, aránylag olcsó és megnyugtató átmeneti megoldás, amely azonnali hatással lehet a balesetek megelőzésére.
A döntéshozók most valóban reagáltak. A Magyar Közút és az illetékes minisztérium is pozitívan fogadta az egyesület javaslatait, így két konkrét intézkedés kerül bevezetésre:
Lassító harántcsíkozás kerül az érintett útszakaszra, ami vizuálisan és fizikailag is lassításra ösztönzi az autósokat;
Sebességmérő berendezés (traffibox) kihelyezését is javasolták, ami szintén csökkentheti a túl gyorsan közlekedők arányát.
A fejlesztés nem magától történt. A háttérben hónapokon át tartó egyeztetések, levelezések és tárgyalások zajlottak, melyekben a Balatonvilágosi Környezetvédelmi és Fejlesztési Egyesület kulcsszerepet vállalt. Kitartó munkával, adatgyűjtéssel és következetes javaslatokkal érték el, hogy a döntéshozók érdemben foglalkozzanak a problémával.
Külön említést érdemel az Építési és Közlekedési Minisztérium nyitottsága – és személyesen Lázár János miniszter hozzáállása –, amely lehetővé tette, hogy a javaslatok nemcsak papíron, hanem a gyakorlatban is megvalósuljanak. Emellett Érd polgármesterének támogatása, aki egy hasonló projekt tapasztalatait osztotta meg az egyesülettel, szintén sokat nyomott a latban.
A Balaton körül sokszor hallani nagy ígéreteket és látványos terveket – a Balatonvilágosi Környezetvédelmi és Fejlesztési Egyesület viszont csendesen, de következetesen teszi a dolgát. Nem a rivaldafényben, hanem levelezésekben, fórumokon és terepen – ott, ahol a változás valóban elkezdődik. Az elmúlt időszak intézkedései azt mutatják: ha egy civil szervezet szakmailag megalapozott javaslatokkal, türelemmel és kitartással dolgozik, még az állami döntéshozók figyelmét is el lehet nyerni.
Balatonvilágos példája nem csak egy sikeres közlekedésbiztonsági kezdeményezésről szól. Arról is, hogy a helyiek hangja számít, ha értelmes célok és korrekt párbeszéd áll mögötte. Az egyesület munkája jól illusztrálja, milyen ereje lehet a helyi közösségeknek akkor, ha valóban a közös jó érdekében cselekszenek – és nem adják fel akkor sem, amikor a változás lassan jön.
Ez a fajta munka talán nem látványos, de annál hatásosabb. És ha több hasonló civil szervezet működne hasonló elkötelezettséggel a Balaton körül, talán nemcsak szebb, de élhetőbb is lenne a magyar tenger partja.
További információk, friss hírek és kapcsolattartás: BVKFE Facebook-oldal