Balatoni Bringakörút – hivatalosan Balatoni kerékpárút – kétségtelenül az ország egyik legismertebb és legnépszerűbb kerékpáros útvonala. Minden nyáron több tízezren pattannak biciklire, hogy körbetekerjék Magyarország legnagyobb tavát, miközben gyönyörködnek a kilátásban, és élvezik a szabadságot. Ám ezzel együtt egyre gyakrabban találkozunk olyan szituációkkal, amelyek a figyelmetlenség, az infrastruktúra hiányosságai vagy épp a nem megfelelő tájékoztatás miatt valós veszélyforrássá válnak.
Az alábbi esetleírás egy balatoni település egyik kerékpárút-szakaszán történt. A szituáció:
Egy hosszanti autós parkoló határos a kétsávos kerékpárúttal.
A parkoló másik oldalán található egy gyalogos járda, amely a strandra vezet.
A parkolóból kiszálló család (gyerekek, strandfelszerelés, babakocsi) kénytelen átkelni a kétsávos kerékpárúton, kijelölt gyalogos-átkelőhely nélkül.
A kerékpárosok nagy sebességgel haladnak, hiszen látszólag nincs semmi, ami lassításra késztetné őket.
Ez az ártatlannak tűnő hétköznapi helyzet több irányból is veszélyes – és sajnos gyakori a Balatonnál.
A kerékpárosnak nincs jogi kötelezettsége megállni, hiszen nincs gyalogos-átkelőhely, és az útszakasz egyértelműen kerékpárútként van kijelölve. Mégis, a KRESZ szerint fokozott figyelemmel kell közlekednie, ha gyalogos jelenlétére lehet számítani.
📌 KRESZ 3. § (1) a) – a közlekedő „köteles úgy közlekedni, hogy mások testi épségét ne veszélyeztesse”.
A gyalogos csak akkor kelhet át, ha meggyőződött arról, hogy azt biztonságosan megteheti. Ha nincs kijelölt átkelő, nincs elsőbbsége.
📌 KRESZ 21. § (5) – „A gyalogos csak akkor mehet át, ha meggyőződött arról, hogy azt biztonságosan megteheti.”
Itt jelenik meg a rendszerszintű felelősség:
Hol a kijelölt átkelő?
Hol a figyelmeztető tábla a kerékpárosok számára?
Miért nem készült gyalogos-átvezetés, ahol ez a forgalmi logika szerint nyilvánvalóan indokolt lenne?
A Balatoni Bringakörút esetében az üzemeltetés szakaszonként eltérő, legtöbbször a helyi önkormányzat, esetenként a Magyar Közút Nonprofit Zrt., vagy turisztikai célú útszakaszoknál MÁV és NIF is érintett lehet. Ez a felelősségi széttagoltság nehézségeket okozhat a karbantartásban és a közlekedésbiztonsági fejlesztésekben is.
Fokozott figyelem a strandbejáratok és parkolók környékén.
A sebesség csökkentése, ha láthatóan gyalogosforgalomra lehet számítani.
Soha ne lépjenek ki hirtelen a kerékpárútra.
Gyermekeket, strandfelszerelést, babakocsit csak fokozott figyelemmel toljanak át.
Kijelölt gyalogos-átkelőhelyek létesítése a kerékpárutakon ott, ahol parkoló vagy strandbejárat van.
Figyelmeztető táblák (gyalogos ikon, sebességcsökkentés) kihelyezése.
Optikai forgalomlassító megoldások: pl. sárga sáv, zebraminta a kerékpárúton.
Lakossági és turisztikai edukációs kampányok: szórólapok, helyi plakátok a közlekedési szabályokról.
A Balatoni Bringakörút nemcsak sportolási és kikapcsolódási lehetőség – hanem egy kiemelten forgalmas közlekedési rendszer is, ahol emberek, járművek és szokások találkoznak. A biztonság nem csak a szabályok betartásán múlik, hanem az infrastruktúrán, az odafigyelésen és az együttműködésen is. Ha valóban szeretnénk egy családbarát, balesetmentes bringakörutat, akkor minden félnek megvan a maga feladata.