Az SZJA 1%-ának felajánlási kedve csökkenhet, mert az e-SZJA rendszer automatikusan elkészíti az adóbevallásokat, így sokan nem foglalkoznak a felajánlással. Emellett a civil szervezetek kommunikációja nem elég hatékony, és nem éri el kellőképpen az adózókat. Sokan nem kapnak elegendő információt arról, hogy felajánlásuk milyen hatással van, vagy mire használják fel a támogatást.
forrás: Human Dialog
Idén, 2024-ben, 60 ezerrel kevesebben ajánlották fel az szja 1%-át
Az e-SZJA rendszer egyszerűsítette az adóbevallásokat, ám emiatt sok adózó nem foglalkozik a SZJA 1%-ának felajánlásával, ami csökkenti a támogatások számát. A Magyar Fundraising Akadémia és a Human Dialog által készített kutatás szerint a felajánlási hajlandóságot elsősorban a civil szervezetek kommunikációja befolyásolja, de a jelenlegi kampányok nem elég hatékonyak. A kutatás szerint a felajánlást elutasítók jellemzően alacsonyabb iskolai végzettségűek és kisebb településeken élnek.
Az adózók jelentős része nem veszi figyelembe az 1% felajánlás lehetőségét, mivel az adóbevallás automatikusan érvényes. Dömötör Károly szerint az adományozási kedvet a civil szervezetek átláthatóbb és célzottabb kommunikációja növelhetné.
A kutatás szerint az átlátható működés, a személyes kapcsolat és az elkötelezettség növeli a támogatási hajlandóságot. A támogatók lojalitása és a gyermekegészségügyi alapítványok, állatmenhelyek továbbra is népszerűek a felajánlók körében.
Az egyéni felajánlások fejenként átlagosan 10 ezer forintot érnek, amelyek jelentős anyagi támogatást jelentenek a civil szervezetek számára. A kutatásból az is kiderült, hogy a támogatók többsége elfogadná, hogy az 1%-nál magasabb összeget is felajánlhassanak, vagy több szervezetet is támogathassanak.