Alternatív megoldásokat keresnek a vendéglátóhelyek
Az energiaválság és az infláció együttes erővel kényszerítette térdre a teljes vendéglátóipart, a nehéz gazdasági helyzet elől pedig a cukrászdák sem tudtak menekülni. Helyben fagylaltot készíteni ma már rizikós vállalkozás, és egyre többen ismerik fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minőségén is nagyságrendekkel lehet javítani. Mindeközben a vásárlók is egyre tudatosabbá válnak, a drágulás miatt joggal várják el, hogy minőségi termékeket fogyasszanak.
2023-ra eljutottunk oda, hogy a fagylaltkészítés önerőből rendkívül nehezen megtérülő befektetés lett, és a legtöbb cukrászda számára fenntarthatatlan. Kevesen tudják, de a fagylaltgyártás nagyságrendileg ötezer kilogramm, azaz megközelítőleg 125 ezer gombóc értékesített mennyiségnél válik nullás elszámolásúvá, ami hatalmas tétel.
Tuza Gyula az országszerte közel 200 partnerrel rendelkező Manna Ice - Isteni finom! fagylaltok értékesítési vezetője az okokat részletezve arról beszélt, a cukrászdák helyzetét nehezíti, hogy sokan nem veszik figyelembe a fagylaltgyártás esetén fellépő költségeket, ahol nem csak egy bolti eladói területet és egy háttértárolót kell kialakítani, hanem a gyártáshoz szükséges üzemrészt is.
„Ebben az üzemben meg kell felelni a hatályos élelmiszerbiztonsági jogszabályoknak. Minőségbiztosítási rendszert kell kialakítani, a gyártott termékek nyomon követhetőséget biztosítva, az esetleges reklamációk kivizsgálásához. Emellett komoly kiadást jelentenek a mindennapi működtetéshez szükséges megfelelő végzettséggel rendelkező személyek bér és járulékköltségei, amik a szezonális munkavállalás miatt magasabbak, mint akinek egész éves munkát tudnak biztosítani a cégek” – mutatott rá a szakember.
Mint fogalmazott, az alapanyagok készletezése majd a késztermékek tárolása is beruházást igényel. Ehhez jönnek hozzá az egekbe szökő rezsiárak, valamint az, hogy folyamatos innováció szükséges mind a termékek, mind a géppark tekintetében annak érdekében, hogy ne veszítsék el a cukrászdák, egyedi fagylaltgyártók a vásárlóikat. Mindezek alapján kijelenthető, hogy magas az anyagi megtérülés kockázata a fagylalt manufakturális gyártásának.
Tudatosabbak a vásárlók
Tuza Gyula szerint ma már egyre több cukrászda ismeri fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minőségén is nagyságrendekkel tudnak javítani.
„A vásárlók is egyre tudatosabbak, a fagylalt drágulásával joggal várják el, hogy minőségi termékeket fogyasszanak. A mai fagylaltoknál a minimum, hogy tartalmazzanak valódi gyümölcsöket, csokoládét, vagy egyéb textúrákat és nem mellékes, hogy egyre szélesebb réteg keresi a hozzáadott cukrot, laktózt, vagy glutént nem tartalmazó termékeket. Ezek gyártása pedig szakképzett munkaerőt és elhivatott szakember gárdát, felkészült üzemet kívánnak meg” - mondta Gyula, majd hozzátette, habár nehéz a helyzet, a szakma bizakodva tekint a jövőbe, mert nincs, olyan élethelyzet, amit a fagylalt, azaz a desszertek királynője ne tehetne jobbá. A Manna Ice - Isteni finom! ezért folyamatosan fejleszti technológiáját, logisztikai szolgáltatásaikat, hogy partner hálózatuk lefedettsége az ország minden szegletébe elérjen, így mindenki minőségi fagylalthoz juthasson.
A cég a társadalmi felelősségvállalást is rendkívül fontosnak tartja, és hisz abban, hogy a fagyi mosolyt csal mindenki arcára, ezért a Fagyizz Egy Mosolyért májusban! kampány során 2023. május 1. és 31. között minden kiló fagyi után 25 forintot adományoz a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítványnak.
Fotók (forrás: Manna Ice)